Blogs
Pittige wandels door Zeeland
valkenisse biggekerke wandelen

Pittige wandelingen in Zeeland

Geschreven door: Sonja Barentsen, Tekstschrijver, communicatie en vertaler SBText

Geen bergpaadjes en heel veel vlak land… waar ligt de uitdaging als je wilt wandelen in Zeeland? Nou, die ligt overal. Om te beginnen kun je door de hele provincie je eigen wandelroutes samenstellen. Dus zoek je een uitdaging, dan kun je die net zo bont maken als je zelf wilt. Alleen al op Walcheren ligt er 401 km aan wandelpaden. Het is een hele klus om die allemaal mee te pakken. Ik vind nog constant nieuwe uitdagingen op wandelgebied en deel mijn top vijf van dit moment met je (in willekeurige volgorde).

Wandeling door het mulle zand

Wat mij betreft is er geen betere wandelworkout dan door het mulle zand lopen. En dan bedoel ik natuurlijk niet zo’n laf rondje van strandtent naar strandtent, maar het serieuze werk waarbij je minstens vijf kilometer in een redelijk hoog tempo door het zand ploegt. Doordat je over een instabiele en ongelijke ondergrond loopt, train je al je beenspieren. Tip: ga wandelen als het vloed is. Dan dwing je jezelf het mulle zand in.

schelpen strand

Kust Domburg - Westkapelle tijdens een storm

Hoe de wind ook staat, tussen Westkapelle en Domburg kun je hem altijd tegen hebben. Check voor je gaat wandelen even de windrichting en ga dan met je hoofd fier in de wind op pad. Natuurlijk voel je de wind overal aan de Zeeuwse kust, maar nergens slaat ie je zo hard recht op je bakkes als op de Westkapelse zeedijk. Zeker ’s winters kan dat echt heftig zijn. Maar hé, dan heb je die warme choco na je wandeling ook extra verdiend.

duinen sneeuw

Schorren en slikken

Als je dacht dat mul zand heftig was… Dan moet je maar eens met een gids een van de Zeeuwse schorren- en slikkengebieden bezoeken. Dit soort wandelingen begint doorgaans redelijk rustig op relatief harde grond, maar wanneer je geulen over gaat steken en je af en toe met je laarzen diep in het slik zakt, wordt het pas echt leuk. Bij mijn laatste ‘natte laarzentocht’ moest ik nog aan het werk na mijn wandeling… Ik was helemaal rozig en kon alleen maar denken aan al het moois dat ik had gezien. Er is de hele middag niks meer uit mijn handen gekomen. Zelf heb ik twee keer het prachtige gebied bij Sint-Annaland verkend onder professionele begeleiding. Maar hét slikkengebied is natuurlijk het Verdronken Land van Saeftinghe.

Het verdronken land van Saefthinge

Westkapelle - Vlissingen

Zeeland vlak? Welnee! Tussen Westkapelle en Vlissingen liggen een paar flink steile kuitenbijters van duinen. Net als je een beetje lekker hoogte hebt gemaakt op het duin slaat het pad af en moet je weer helemaal naar beneden. Je ziet hier regelmatig hardlopers die zich even lekker af lopen te matten, maar ook in een rustig wandeltempo is dit heftig. Vooral de stukken vlak bij Westkapelle en de duinen tussen Zoutelande en Valkenisse zijn flink hoog.

Westkapelle stel lopen pier

Kustmarathon

Hét wandelevenement van Zeeland is de Wandelmarathon. Elk jaar in het eerste weekend van oktober lopen honderden mensen van Schouwen-Duiveland naar Zoutelande. Het is superzwaar om meer dan 42 kilometer over strand, dijk en duin te lopen, maar ook erg gezellig. Onderweg word je aangemoedigd en er is muzikale ondersteuning. De inschrijving van de marathon zit elk jaar snel vol. Gelukkig kun je de route ook op andere momenten lopen. De route van de Kustmarathon is met paaltjes aangegeven.

Meer blogs lezen?

Kunst spotten op straat, vermaak in de Zeeuwse steden, op pad met het Zeeuwse wildlife of de natuur in duiken. In Zeeland is van alles te beleven. Wil jij je laten inspireren om jouw bezoek aan Zeeland nóg mooier te maken? In onze blogs lees je hoe Zeelandfans hun verblijf in Zeeland beleven. Je vindt ze op onze blogpagina!