Wat te doen
Wandelen
Wandelnetwerk Langs water en land
Wandelnetwerk Langs water en land brengt je langs alle mooie plekken van Schouwen-Duiveland. Wandelen Schouwen-Duiveland

Wandelnetwerk Langs water en land

Het wandelnetwerk Langs water en land loopt door het afwisselend landschap van Schouwen-Duiveland. Toen het water tussen de vier eilanden Schouwen, Bommenede, Dreischor en Duiveland werd ingepolderd, ontstond Schouwen-Duiveland. Wandel heerlijk langs het water, het strand en nog veel meer! Je kunt je eigen route over het eiland zelf samenstellen. Wij geven je een aantal tips om mee te nemen in je route!

Struinen over een heerlijk breed strand

Langs de westkant van Schouwen-Duiveland strekt zich een 21 kilometer lang zandstrand uit. Fantastisch breed met alle ruimte om te wandelen en te relaxen. Er zijn verschillende overgangen en bij alle overgangen heeft het strand zijn eigen karakter (familie-, natuur- of sportstrand). Op de site van Opschouwenduiveland vind je heel veel praktische strandinfo en een handige kaart met een overzicht van de verschillende soorten stranden.
duinen herfst

Natuur aan de zuidkust

Langs de zuidkust van Schouwen-Duiveland heb je vanaf de dijken een schitterend uitzicht over Nationaal Park de Oosterschelde. Neem je verrekijker mee om vogels te spotten, maar met een beetje geluk zie je ook zeehonden op de zandplaten. Aan de landzijde liggen oude polders en inlagen, een aaneenschakeling van natuurgebieden onder de naam ‘Plan Tureluur’. Het is één van de meest vogelrijke gebieden van Nederland. Zowel trek-, water- als weidevogels voelen zich hier thuis. Je kunt ze goed bekijken vanaf kijktorens en uitkijkpunten.
ganzen

De Kop van Schouwen en Boswachterij Westerschouwen

Op de Kop van Schouwen vind je een prachtig duin- en boslandschap bestaande uit de Boswachterij Westerschouwen, de Meeuwenduinen en de Vroongronden. Rollende duinen, dennenbomen, loofbossen, stuifduinen en overal het geluid van de zee op de achtergrond. In de Boswachterij kun je, als je geluk hebt, rond de schemering reeën spotten.
uitkijktoren boswachterij westerschouwen

Boerenland

Vooral aan de oostkant van het eiland is er nog een levendige agrarische sector. Je wandelt er over dijken met uitzicht over polderakkers. Noordgouwe en Dreischor zijn prachtige authentieke ringdorpen. In dat laatste dorp staat Streek- en Landbouwmuseum Goemanszorg. Het museum is gevestigd in een gerestaureerde achttiende-eeuwse boerderij. Je komt er alles te weten over het boerenleven en de vlascultuur van vroeger.
boerderij dreischor terras

Toegang particuliere gronden

Via het wandelnetwerk in Zeeland kan het zo zijn dat je wel eens door natuur, weilanden en gebieden loopt die een particuliere eigenaar hebben. In deze gebieden gelden extra regels voor jouw veiligheid en die van de omgeving en dieren. Lees daarom, voordat jij je wandeling start, de regels over de toegang particuliere gronden. Zo kan iedereen veilig van de Zeeuwse natuur  blijven genieten!

Meer over

wandelen in Zeeland