Blogs
Scouting Zeeland

Aan boord van de Westerschelde Ferry met kinderen

Geschreven door: Lianne van Rijn

Fietsen met de kinderen in Zeeuws-Vlaanderen. Dat lijkt ons een gezellig uitje met het gezin aan d’n overkant. Maar hoe komen we aan die andere kant van de Westerschelde? Rijden we met de auto door de tunnel of gaan we met de boot over? Het antwoord op die vraag is voor ons niet moeilijk: we kiezen voor een overtocht met de Westerschelde Ferry. Want dat is al een belevenis op zich.

Panoramaroute

We vertrekken vroeg, want het belooft een zonnige dag te worden. De auto met de fietsendrager parkeren we op de parkeerplaats bij de terminal van de Westerschelde Ferry in Vlissingen. Het plan is om vanuit Breskens langs de kust over de Panoramaroute te rijden richting Groede en weer terug. Met twee kinderen van 3 en 5 jaar oud is 10 kilometer door de hoge duinen precies een mooie afstand om te fietsen.

Reizen met korting met de b-tag

Ruim een week voor vertrek heb ik een b-tag aangevraagd, een pasje op creditcardformaat waarmee je met korting kunt reizen. De kassa bij de ingang van de Westerschelde Ferry kunnen we daarmee overslaan. We scannen de kaarten, piep en sjwoep, de poortjes openen.
Westerscheldeferry

Informatiezuilen

Op pad gaan met jonge kinderen vraagt iets meer planning, dus we zijn ruim op tijd voor de afvaart van 8:48 uur. Dat geeft ons de mogelijkheid om op het gemak de informatiezuilen aan de muur in de terminal te bekijken. De kinderen vermaken zich ondertussen op de houten speeltoestellen buiten, gemaakt van paalhoofden die zo kenmerkend zijn voor de Zeeuwse stranden.

Twee kinderen kijken naar de Westerschelde waar een vrachtschip vaart
We lezen over de Westerschelde, één van de drukst bevaren scheepvaartroutes ter wereld. En over de geschiedenis van veren in Zeeland. Wist je bijvoorbeeld dat de oudste generatie Zeeuwen vroeger een hele reis voor de boeg hadden als ze naar de overkant wilden? Schepen vormden lange tijd de enige verbinding over het water tussen de Zeeuwse eilanden.
schip nabij strand

Fietsenstalling

“De boot komt eraan!” roept mijn 5-jarige dochter plots. “Kom snel!” Als de ferry is aangemeerd, lopen we via de ingang richting de fietsenstalling. We binden de fietsen vast met touwen aan de daarvoor bestemde rekken om te voorkomen dat ze tijdens de overtocht omvallen. Onze 3-jarige wildebras ziet de ruime stalling als een grote speeltuin. Hij klimt, klautert en rent heen en weer tussen de lege rekken.
fietsende moeder

Zeereuzen

Vanaf het bovendek zien we de kustlijn van Vlissingen steeds kleiner worden. Met het haar in de wind ademen we de frisse zeelucht in en turen we over het eindeloze water. De verrekijker die we hebben meegenomen, haalt de voorbijvarende zeereuzen en zeilboten op de Westerschelde nog dichterbij.
Containerschip Westerschelde
"Ik wil bij het raam!" roept ons dochtertje als we de zitruimte binnen komen. Beide kinderen spurten naar de eerste de beste lege stoel en duwen hun neuzen tegen het glas. "Hé, ik zie een tonnetje. Wat is dat?" vraagt onze jongste, wijzend naar de reddingsboot aan de zijkant van de ferry. "Gaan we dan zinken?" vraagt hij verbaasd als we uitleggen waarvoor het 'tonnetje' gebruikt kan worden. Het antwoord stelt hem gerust.
fiets veerboot groep mensen

Prins en Prinses

Boven de ramen hangen foto's van de verschillende typen schepen die regelmatig over de Westerschelde varen. "In welke boot zitten wij?" vragen de kinderen, kijkend naar de foto's. Het duurt niet lang voordat ze de foto van het juiste schip hebben gevonden. “De Prins Willem-Alexander en de Prinses Máxima”, lees ik hardop. Ze kijken mij niet-begrijpend aan. Ik wil uitleggen dat alle grote schepen namen hebben, omdat een naam verplicht is. En dat voor de twee schepen van de Westerschelde Ferry is gekozen voor leden van de koninklijke familie. Maar ze zijn alweer afgeleid.
aanmeren boot
"Een vuurtoren!" roept ons zoontje. Door het raam zien we Breskens steeds dichterbij komen. De zwart-wit geverfde vuurtoren Nieuwe Sluis is een markante verschijning langs de kustlijn van Zeeuws-Vlaanderen. We zullen hem later op de fiets van dichtbij bekijken.

In een klein half uurtje zijn we veilig aan de overkant. Verbaasd vraagt mijn dochter: "Zijn we er nu al, mama?" "Ja lieverd," zeg ik, "welkom in het mooie Zeeuws-Vlaanderen."
Panoramaroute Zeeuws-Vlaanderen stel

Tips

Ben je van plan een bezoek te brengen met kinderen aan Zeeuws-Vlaanderen of Walcheren? Bekijk tips voor attracties in Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren. Alle praktische informatie vind je op de website van Westerschelde Ferry.

Meer blogs lezen?

Kunst spotten op straat, vermaak in de Zeeuwse steden, op pad met het Zeeuwse wildlife of de natuur in duiken. In Zeeland is van alles te beleven. Wil jij je laten inspireren om jouw bezoek aan Zeeland nóg mooier te maken? In onze blogs lees je hoe Zeelandfans hun verblijf in Zeeland beleven. Je vindt ze op onze blogpagina!