Blogs
Ontdek de Zeeuwse cultuur samen met kinderen
zeeuws museum cultuur kunst middelburg

Ontdek de leukste culturele activiteiten met kinderen in Zeeland!

Geschreven door: Zeeland.com

In Zeeland zijn er ontzettend veel culturele activiteiten te doen met de kinderen! Meerdere musea in Zeeland organiseren activiteiten speciaal voor kinderen, volg samen een speurtocht of verdiep je in de Zeeuwse tradities. Zo krijg je ze toch wat sneller mee. En zeg nou zelf, als zij een leuke dag hebben, dan geldt dat ook voor jou. Lees snel verder voor de leukste tips!

Kunstpicknicken

Samen fietsen op Walcheren is al leuk, maar het wordt nog veel leuker als je het combineert met een kunstpicknick. Stap op de fiets, neem allerlei lekkers mee en ga op pad. Plan je route van tevoren zodat je weet waar je een kustpicknickplek kunt vinden en laat je verrassen door de gekke, vrolijke zitplekken waar je kunt gaan eten. Geen tijd? Je kan ook een uitgestippelde kunstpicknickroute volgen. Eten onder een palmboom, tussen de kuikens of koeien. Het kan allemaal!
terneuzen fietsers dijk vrachtschip

Stoomtrein Goes-Borsele

Geschiedenis wordt een stuk interessanter als je erin rond kunt rijden. Dat hebben ze bij de Stoomtrein Goes-Borsele goed begrepen. De enorm indrukwekkende locomotieven trekken klassieke wagons door het landschap van Zuid-Beveland. Als je een treinkaartje koopt, mag je in de eerste, tweede of derde klasse meerijden naar een van de vele stations. Tip! Bij station Hoedekenskerke is er van alles te doen voor kinderen, zoals speeltoestellen, een oud marskramerswinkeltje en een miniatuurtreintje. Uitstappen maar!
Stoomtrein Hoedekenskerke

Terra Maris

Kinderen en natuur is een goede combi! Met een bezoek aan Terra Maris, museum voor natuur en landschap zit je dus altijd goed. Binnen vind je hier originele tentoonstellingen. En buiten? Daar kunnen de kinderen lekker spelen in de landschapstuin waar ze tegelijkertijd van alles leren over de Zeeuwse natuur en geschiedenis. In de tuin vind je een replica van een mottekasteel. Kinderen mogen zelf op verkenning in en rond dit kasteel en ’s zomers worden er rond het mottekasteel Middeleeuwse festijnen georganiseerd. Kinderen kunnen hier zelf hun brood bakken en spelletjes uit die tijd spelen. Er is hier altijd iets bijzonders te doen!

Terra Maris Mottekasteel

Leukste musea met kinderen

Een museum bezoeken met kinderen is hartstikke leuk én leerzaam. Het brengt de geschiedenis tot leven. Zo leer je alles over het veelzijdige verleden en het heden. Wist je dat het enige Belfort van Nederland in Sluis te vinden is? Bezoek het Belfort Museum, beklim de toren en geniet van een adembenemend uitzicht over de stad. Of ben je altijd al nieuwsgierig geweest naar de zeeheld Michiel de Ruyter? Breng dan zéker een bezoek aan het muZEEum in Vlissingen! Het énige museum in Zeeland, met het 'Kidsproof 2024' keurmerk. Ben je benieuwd naar welke musea je nog meer kunt gaan? We geven je hier nog meer tips voor een bezoek aan één van de Zeeuwse musea mét kinderen!

Zeeuwse tradities

Wil je je kinderen kennis laten maken met de Zeeuwse traditie en een beetje historie, maar is een museum misschien net iets té? Ga dan gewoon eens naar een ringrijdwedstrijd. Ringrijders proberen al galopperend te paard een ring aan hun lans te steken. Ringrijden is een van de belangrijkste Zeeuwse tradities. Een keer per jaar is er een speciaal ringrijdevenement voor kinderen waarbij ze niet te paard, maar te voet met een lans zelf kunnen proberen een ring aan hun lans te rijgen. Wil je weten wanneer wedstrijden kunt bijwonen? Bekijk dan de wedstrijdagenda van de Zeeuwse Ringrijdersvereniging.
paarden meisje

Zeeuwse Speurtochten

Kinderen zijn dol op speurtochten. Slenteren door de stad is maar saai. Hoe leuk is het dat er door verschillende steden in Zeeland speurtochten zijn georganiseerd, die je op eigen gelegenheid kunt lopen! Van een speurtocht in pittoreske Veere tot aan een speurtocht in de historische stad Zierikzee. Via Zeeuwse Speurtochten kun je een speurtocht naar keuze kopen, deze ontvang je dan direct als download. Houd er wel rekening mee dat je de speurtocht alleen kunt lopen op de aangegeven dagen/tijden. Bekijk de website van Zeeuwse Speurtochten voor meer informatie.

Stadhuis Veere

Meer blogs lezen?

Kunst spotten op straat, vermaak in de Zeeuwse steden, op pad met het Zeeuwse wildlife of de natuur in duiken. In Zeeland is van alles te beleven. Wil jij je laten inspireren om jouw bezoek aan Zeeland nóg mooier te maken? In onze blogs lees je hoe Zeelandfans hun verblijf in Zeeland beleven. Je vindt ze op onze blogpagina!