Eilanden
Fietsen
mountainbiken westerschouwen

Fietsen op Schouwen-Duiveland

Op Schouwen-Duiveland zijn veel mogelijkheden om indrukwekkende routes te fietsen langs natuurgebieden, monumenten en pittoreske dorpjes.

Buitendijks fietsen

Dijken en dammen beschermen tegen het water. Het fietsnetwerk in Zeeland laat veel van deze plekken zien. Je kunt op Schouwen-Duiveland buitendijks fietsen. En je kunt ook kiezen om in de wind of juist uit de wind te fietsen.

Monumenten

Fiets op Schouwen-Duiveland langs de historische monumenten op het eiland. Zierikzee telt meer dan 500 rijksmonumenten. In de oude stadshaven meerden ooit grote koopvaardijschepen aan. Maar door verzanding van rivier de Gouwe keerde het tij. De bouw van de Dikke Toren stokte daardoor op 62 meter.

Dorpen en steden

Tussendoor fiets je door duinen, bossen en weidse natuurgebieden. Beklim de uitkijktoren in het bos van Westerschouwen. Of ga op zoek naar verscholen bunkers in de duinen. Het meest beroemde object van Haamstede is de ruim 50 meter hoge vuurtoren, de Westerlichttoren, een van de grootste vuurtorens van Nederland.

Stap in Ouwerkerk van de fiets en breng een bezoek aan het Watersnoodmuseum. Indrukwekkende foto’s, films en ooggetuigenverslagen laten zien hoe de watersnoodramp van 1953 zich voltrok en wat er gebeurde na die nacht. Dreischor leent zich ook prima voor een tussenstop. Dit 800 jaar oude vlasdorp heeft een beschermde status. Het is één van de best bewaarde ringdorpen in Zeeland. Tussen Drieschor en Sirjansland ligt natuurreservaat Dijkwater. Laat je fiets even staan voor een wandeling door velden met orchideeën en vlinders. Daarna langs de waterlijn van de Oosterschelde door naar Bruinisse.

Alle dorpen en steden op Schouwen-Duiveland.

Mountainbike

Mountainbiken op Schouwen-Duiveland bij Boswachterij Westerschouwen gaat over een onverharde route die voert door het grootste duingebied van Zeeland. Trap over single tracks, korte steile klimmetjes, technische afdalingen en bochtenwerk tussen de bomen door.

Best beoordeelde fietsprovincie

Zeeland is benoemd tot één van de best beoordeelde fietsprovincies van Nederland door het Landelijk Fietsplatform. Dat is een prestatie om trots op te zijn! De kwaliteit van het fietsknooppuntensysteem, het onderhoud van het netwerk en de vele fietscafés langs de routes zijn daarbij doorslaggevend.