Eilanden
Sint-Annaland
Sint Annaland Haven Boten

Sint-Annaland

Sint Annaland, Stalland, ligt op het eiland Tholen, in het oosten van Zeeland. De jachthaven in het dorp ligt in directe verbinding met de Oosterschelde. Vanuit het clubhuis in de haven heb je uitzicht over de Krabbenkreek met zijn slikken en schorren. Het was Anna van Bourgondië die het schorrengebied bij het eiland Tholen liet bedijken in 1475. De kerk, en daarmee het hele dorp, droeg ze op aan de heilige Anna. Sint Annaland is een ringvoorstraatdorp. Er loopt een voorstraat van de haven naar de kerk in het midden van het dorp. Rondom de kerk staan de huizen in een ring gebouwd.

De vergane kerk

De oorspronkelijk kruiskerk uit 1492 is verloren gegaan, eind 19e eeuw is daar de huidige kruiskerk voor in de plaats gekomen. De toren heeft een houten lantaarn en een tentdak.

Jachthaven Tholen

De molen zonder naam

Sint Annaland heeft twee molens, een naamloze standerdmolen en molen de Vier Winden. De naamloze standerdmolen staat op de Molendijk en is gebouwd in 1964. Hij werd gebruikt om graan te malen. De rode molen met gepotdekseld dak is de oudste molen van het eiland. De molen is op zaterdagen te bezichtigen.
De Vier Winden is een stellingmolen uit 1847 en ziet er totaal anders uit. De witte molen werd ook gebruikt voor het malen van graan, maar is op het moment buiten gebruik.

St Annaland1 haven boten

Het Nonnentjeshuis

In de Voorstraat in Sint Annaland staat het Nonnentjeshuis. Het is een 17e eeuws huis met een trapgevel, waarin drie mensenschuwe zusters woonden. Na de dood van de laatste gingen voor het eerst in jaren de luiken weer open.

In het voormalige gemeentehuis is streekmuseum de Meestoof gevestigd. Een museum waarin je terug gaat naar grootmoeders tijd. Het geeft een overzicht van het culturele erfgoed van Tholen en Sint Philipsland. Kerncollecties zijn de meekrapteelt, Thoolse sieraden en klederdracht. De teelt van de meekrapwortel voor de wortelproductie en de winning van de natuurlijke rode kleurstof was namelijk lange tijd een belangrijke inkomstenbron op Tholen. De Meestoof is genoemd naar het gebouw, waarin vroeger de meekrapwortels werden gedroogd. Het museum heeft jaarlijkse wisseltentoonstellingen.

Tholensebrug over de Eendracht

De jachthaven

De jachthaven van Sint Annaland heeft een Blauwe Vlag, een Europees milieukeurmerk. De haven heeft 320 ligplaatsen en tal van voorzieningen zoals een clubhuis, een speeltuintje, een watersportwinkel en een zeilmakerij.

Vanuit Clubhuis Buutengaets kijk je uit over de Krabbenkreek, een uitloper van de Oosterschelde. Het getijdewater komt hier tot rust, waardoor het meegevoerde zand en slib bezinkt. Zo hebben zich slikken gevormd, die bij laag water droogvallen. Ze zijn belangrijke foerageergebieden voor steltlopers, zoals rosse grutto, scholekster, steenloper, en diverse soorten strandlopers. Bij laagwater mag je de Krabbenkreek niet op, maar vanaf de dijken kun je de Krabbenkreek prima overzien.

St Annaland boten haven

Ontdek ook