Wat te doen
Bezienswaardigheden
Luchtfoto van de Oosterscheldekering, een van de vele bezienswaardigheden in Zeeland. Bekijk ze hier!

Bezienswaardigheden in Zeeland

Kiek es ‘ier! Van indrukwekkende kastelen tot de Deltawerken en de meest bijzondere landschappen: in heel Zeeland vind je indrukwekkende bezienswaardigheden. Langs de ruim 650 kilometer Zeeuwse kust kom je talloze vuurtorens tegen. Veel bezienswaardigheden in Zeeland zijn met de zee verbonden. Ontdek de bezienswaardigheden in Zeeland.

Monumenten

Van indrukwekkende kastelen tot bijzondere vuurtorens en andere monumentale panden: door heel Zeeland vind je talloze indrukwekkende monumenten terug. Steden als Middelburg, Zierikzee, Veere en Hulst hebben overal tastbare herinneringen aan vroegere tijden.

Veel monumentale panden worden vandaag de dag nog steeds in gebruik genomen. Als woonhuis. Kantoor. Of stadhuis bijvoorbeeld. Bezoek kastelen uit de Middeleeuwen. Restanten hiervan. Of zelfs nieuwe kastelen. Ontdek de bijzondere vuurtorens die vaak nog in werking zijn. Ga op pad en duik in de geschiedenis. Alleen, of samen met een gids.

Duik in het verleden

Ontdek indrukwekkende monumenten

De Deltawerken

Als je Zeeland bezoekt passeer je er vast één of meerdere: de waterkeringen van de Deltawerken. De Deltawerken zijn indrukwekkende bouwwerken die de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden met elkaar en het vaste land verbinden. Ze zijn het gevolg van een gevecht tegen het water. De indrukwekkende Deltawerken hebben een belangrijke functie: beschermen tegen hoogwater vanuit de zee.

Steden en dorpen

Nauwe straatjes, schattige huisjes en een gezellige sfeer. Of juist kleine en grote historische steden met veel sporen uit het verleden. Elk Zeeuwse dorp of stad heeft zijn eigen charme. Wij hebben de mooiste steden en dorpen voor je op een rijtje gezet.

Jachthavens

Bij land in zee horen natuurlijk mooie jachthavens. Waar je in het vissersdorp Bruinisse een wat grotere haven aan het mooie Grevelingenmeer hebt, geniet je bij de jachthaven in Goes van de gezellige, stadse sferen. Elke haven heeft een unieke sfeer. En vaak kun je aan de havens ook nog eens lekker eten terwijl je geniet van het mooie uitzicht.

Laat je verrassen door

de bezienswaardigheden in Zeeland

Parken en tuinen

Wandelen, rondkijken, genieten. Zeeuwse parken en tuinen zijn een bezoek meer dan waard. Theetuinen, maar ook landschapstuinen, pluktuinen en beeldentuinen. Er is voor iedereen wel iets. Ook met kinderen zijn parken en tuinen leuk om te bezoeken. Sommigen organiseren leuke activiteiten voor de kinderen.

Landschappen

Van uitgestrekte bossen tot polderlandschappen en de hoogste duinen van het land: het Zeeuwse landschap is divers. Bezienswaardigheden als de Brouwersdam, het Grevelingenmeer, Nationaal Park Oosterschelde en het Verdronken Land van Saeftinghe kun je niet overslaan tijdens je bezoek aan Zeeland ;).

Kunst

Zeeland barst van de kunst. Al jarenlang zijn het bijzondere licht, de zee en de rust de trekpleisters voor kunstenaars om geïnspireerd te raken. Dat zie je terug in de kunst en muurschilderingen in de buitenlucht, maar ook in musea waar kunstwerken tentoongesteld worden.

Top 10 bezienswaardigheden

Er zijn zóveel leuke bezienswaardigheden dat kiezen moeilijk is! Daarom hebben we de top 10 bezienswaardigheden voor je op een rijtje gezet.

Van parken en tuinen tot de meest bijzondere kunst en de Oosterscheldekering

de Zeeuwse bijzonderheden

Laat je inspireren en ontdek

wat er nog meer te doen is in Zeeland