Eilanden
Oostburg
Watertoren Oostburg, wat te doen en zien in Oostburg

Oostburg

Een avondje theater, een mooie fietstocht in een historische omgeving, het bezoeken van leuke evenementen. Of wat dacht je van een rondleiding in een watertoren? In Oostburg is genoeg te beleven! Lees snel verder om meer te weten te komen over wat je kunt doen in deze stad.

Oostburg, eenhoornstad

Oostburg wordt ook wel 'eenhoornstad' genoemd. Je vindt op allerlei plekken beelden van eenhoorns! Heb jij ze al eens gespot? Ze staan symbool voor de kracht en moed tijdens de wederopbouw van de stad na de Tweede Wereldoorlog.

De watertoren van Oostburg

De watertoren van Oostburg is het hoogste uitkijkpunt van West-Zeeuws-Vlaanderen. Een blikvanger met de kenmerkende schildering van de bekende kunstenaar Johnny Beerens. Enorme waterdruppels die net écht lijken! Ze symboliseren de kringloop van het leven, maar kunnen ook geassocieerd worden met tranen. Wist je dat je een rondleiding kunt volgen door de watertoren?

Dit wil je niet missen in Oostburg

De watertoren, het Ledeltheater en het Groote Gat

Wat te doen in Oostburg

Een bezoek aan het Ledeltheater

In Oostburg kun je genieten van een avond uit in het Ledeltheater. Kies voor een voorstelling of juist voor een film. Leuk voor jong en oud én ook fijn bij regenachtig weer! Verschillende reliëfs en bijzondere metselelementen maken het gebouw tot een jong monument.

Fietsen in afwisselend polderlandschap

De omgeving van Oostburg leent zich uitstekend voor het maken van fietstochten, waarbij je je altijd kunt oriënteren op de watertoren. Tijdens de fietsroute Staats Spaanse Linies ga je terug in het verleden en fiets je langs restanten uit de tijd van de Tachtigjarige Oorlog.

Wandelen bij het Groote Gat

Het vogelrijke Groote Gat is een natuurgebied met veel historie bij Oostburg. Het bestaat uit een grote kreek, omringd door rietvelden, hagen, struiken, knotbomen en nat grasland. Neem een kijkje in de vogelobservatiehut of wandel over het vlonderpad naar de overkant van de kreek. Vroeger maakte het Groote Gat deel uit van de Linie van Oostburg en je vindt er ook nog forten uit die tijd.

Wil je meer van Oostburg?

Het hele jaar door vinden allerlei evenementen plaats in de stad. Bekijk hier een actueel overzicht van evenementen in Oostburg. Een tip: iedere woensdag tussen 08:00 en 16:00 uur is een gezellige weekmarkt.

Ontdek ook

andere plaatsen in Zeeuws-Vlaanderen