Restaurants
Visrestaurants
Kreeft

Vis eten in Zeeland

Met je handen Oosterscheldekreeft eten, Zeeuwse creuses naar binnen slurpen. Een dampende pan Zeeuwse mosselen, de perfect gebakken schol, een krokante garnalenkroket of kibbeling, verse sushi en natuurlijk een goed glas wijn. Nergens smaakt vis zo goed als direct aan het water. Dat water is in Zeeland altijd dichtbij. Hier proef je de zee.

Schaal- en schelpdieren in overvloed. Kreeft, kokkels, mosselen en oesters bijvoorbeeld. Net als de lekkerste vis uit de Oosterschelde en de Noordzee. Tong, schol, tarbot, schar, kabeljauw en zeebaars. En nog zoveel meer. De keuze is groot. Dat geldt ook voor de bereidingswijzen. Gestoomd, gerookt, gebakken of gepocheerd. In voorgerechten en hoofdgerechten. Zelfs het kookvocht is heerlijk. Iedere dag iets anders. En wat te denken van een goed gevulde vissoep. Of mosselsoep?
Oosterscheldekreeft Kreeft
Het beste visrestaurant van Nederland is twee sterrenrestaurant De Kromme Watergang in Slijkplaat. Maar overal werken koks met de lekkerste vis. Sommigen koken met gezuiverd Oosterscheldewater.  Vol van smaak maar met minder zout. Hewoon hezond en lekker. Neem een kijkje bij een viswinkel of viskraam. Zo ontdek je hoeveel soorten vis er zijn. Of kijk eens op de visafslag in Stellendam of Colijnsplaat. Daar brengen schippers vis en garnalen aan land. Verse aanvoer. Zo vers zie je het zelden.

Visrestaurants vind je in heel Zeeland. Aan de haven, aan het water of aan een gezellige markt. Ook in jachthavens of op het strand kun je lekker vis eten. Vis is goed voor de gezondheid. Maar het is vooral erg lekker. En bijzonder veelzijdig. Zin in vis, zonder uitgebreid te tafelen? Kies dan voor verse kibbeling. Of een broodje Hollandse Nieuwe. Natuurlijk van de visboer die hem ter plekke voor je schoonmaakt.
Zeeuwse sommeliers reizen de wereld over voor de beste wijnen. Wijnen die perfect combineren met het Zeeuwse zilt. Philippine kiest ieder jaar de beste mosselwijn. Elk restaurant in het dorp schenkt deze wijn. Ook dichtbij huis wordt wijn gemaakt. Wijnhoeve De Kleine Schorre in Dreischor kiest voor de druivenrassen Pinot Gris, Pinot Blanc en de Auxerrois . Deze gaan uitstekend samen met mosselen, de Oosterscheldekreeft, de oesters, platvis, lamsoor en zeekraal. Naast het Zeeuws mosselbier, zijn er veel Zeeuwse streekbieren. Die combineren uitstekend met vis en schaal- en schelpdieren. Vooral bieren met een fris karakter gaan goed met mosselen samen. Dit zijn bijvoorbeeld witbieren zoals Emelisse Witbier of Zeeuwse Witte.
Mosselen eten in Zeeland