Spoedig na de stichting van het dorp Sint Laurens verreesĀ in de 13e eeuw de eerste kerk van het dorp. Deze is verwoest tijdens de guerrillaoorlog die Spanjaarden en geuzen op Walcheren uitvochten in de jaren 1572-1574. Nadat de kerk van Brigdamme (nabijgelegen buurtschap) in 1562 afbrandde, werden de inwoners van dat dorp bij de parochie van Sint Laurens gevoegd. Nieuwbouw volgde in 1644. Toen is, overeenkomstig de gereformeerde traditie een kerk zonder koor neergezet, in de vorm van een zaalkerk.

De historische dorpskerk biedt onderdak aan de Hervormde Gemeente. Opvallend zijn de rouw- of wapenborden aan de muren. Dergelijke borden werden aan de gevel van een sterfhuis opgehangen en na de begrafenis aan de kerkmuren. In de Franse Tijd (1798) werd verordineerd dat deze moesten worden geconfisqueerd. Ze konden desnoods wel door rechthebbende families worden teruggekocht.

Iedere zondag om 10.00 uur.

Noordweg 372
Sint Laurens