Marketing Nederland

Strategische marktbewerking
De marketingstrategie van VVV Zeeland wordt geborgd in het Strategisch Marketingplan 2016-2019, waarbij het uitvoeringsplan ieder jaar wordt gefinetuned op relevante middeleninzet. LAND IN ZEE! is de verbindende positionering die in 2016 gekozen is om Zeeland te vermarkten. Deze leidt tot een duidelijkere, onderscheidende en daardoor sterkere ‘branding’ van de destinatie Zeeland. Het zorgt voor focus én samenhang en is leidraad voor het maken van scherpe keuzes op diverse gebieden.

Campagne ‘Niet iedereen houdt van Zeeland. Mooi’
In 2018 werd dit ‘schurende’ campagne concept opnieuw ingezet na een succesvolle introductie in de toeristische branche in het jaar daarvoor. Opvallend. Eigenzinnig. Mooi. Niet iedereen houdt daarvan. Hetzelfde geldt ook voor wind. Of oesters. Alle contrasten die Zeeland zo bijzonder maken en het zo’n eigen karakter geven komen in deze campagne naar voren. We kozen voor de strategische thema’s kust, fietsen, culinair en watersport. En we focusten op de kernlanden Nederland, Duitsland en België die samen verantwoordelijk zijn voor 98% van de Zeeuwse overnachtingen.

Inzet betaalde media
Dankzij de uitgebreide onlinemogelijkheden kunnen de gewenste doelgroepen op basis van hun interesses en mediagedrag zeer gericht en effectief worden bereikt in tegenstelling tot traditionele media. Als online mediastrategie hanteerden wij het Zien-Denken-Doen model. Qua middeleninzet is gekozen voor onder meer video’s, bannering, Facebook, retargeting en adwords. Tijdens lopende campagnes werd bovendien ‘24/7’ bijgestuurd op resultaten voor maximaal resultaat.

Partnercampagnes  

Naast de Zeeuws-brede campagne-inzet is het voor partners mogelijk te participeren in het overkoepelende campagne-idee. Waarbij de creatieve invulling en media-inzet specifiek is afgestemd op de gewenste propositie, boodschap, doelgroep en timing van de partner. In 2018 hebben wij voor de gemeente Veere en de gemeente Schouwen-Duiveland een dergelijke partnercampagne verzorgd en ingezet.

Resultaten

  • Zeeuws brede campagne: (januari, april, oktober, december): 3.278.000 vertoningen, 85.500 doorkliks
  • partnercampagne gemeente Veere (half februari t/m eind maart 2018): 2.002.000 vertoningen, 31.400 doorkliks
  • partnercampagne gemeente Schouwen-Duiveland (begin april t/m half mei 2018): 2.240.000 vertoningen, 13.300 doorkliks
  • Totaal: 7.520.000 vertoningen, 130.200 doorkliks

Inspiratie en fans

Ook op de VVV-website en aanverwante platforms zorgden nieuwe content en diverse optimalisaties voor nog meer en verdiepte inspiratie. Liefhebbers van Zeeland benaderden we actiever dan ooit op sociale media en e-mail marketing. Om een herhaalbezoek te prikkelen en het ambassadeurschap te vergroten. Ook ontvingen we met onze persaanpak diverse journalisten, bloggers en vloggers om zo free publicity voor Zeeland te krijgen. Zowel offline als online, in binnen- en buitenland.

Brochures

In 2018 zijn diverse brochures uitgebracht. Met als doel gasten te inspireren zowel voorafgaand als tijdens hun bezoek. Ondanks de opkomst van online zoeken bestaat er nog steeds behoefte aan fysieke middelen, om hier rustig doorheen te bladeren, zaken te markeren, met anderen te bekijken of later nogmaals in te zien.


Kies een andere pagina over marketing