Wonen en werken

Koppeling toerisme aan wonen & werken

De Provincie Zeeland staat voor een belangrijke maatschappelijke opgave. Er is sprake van vergrijzing, ontgroening en een grote krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt.  Daarom is het wenselijk om verbindingen te leggen voor de marketing van Zeeland. Niet alleen als bestemming voor toerisme maar ook voor wonen, werken, studeren en ondernemen. Bijna twee miljoen Nederlandstalige gasten bezoeken Zeeland jaarlijks. Een mooie kans om hen op dat moment te prikkelen. En op natuurlijke en intuïtieve wijze ‘een zaadje te planten’ richting de gedachte aan een permanenter verblijf in Zeeland.

Verbinden en verwijzen

Op de VVV-website die jaarlijks ruim 3,5 miljoen maal bezocht wordt, verwijzen we in de header en footer naar wonen en werken in Zeeland. Hier schetsen we kort wat Zeeland op het gebied van werken, wonen, studeren en ondernemen te bieden heeft. Ook verwijzen we geïnteresseerden naar relevante platforms van partners met meer diepgaande informatie en inspiratie zoals zeelandlandinzee.nl, de Zeeuwse Vacaturebank, het netwerk Zeeuwse Connectie en Invest in Zeeland.

In de 16 VVV-inspiratiepunten waar we 667.000 bezoekers per jaar ontvangen, distribueren we de gratis Elsevier bijlage Wonen - Werken - Leven inclusief flyer van de Zeeuwse Vacaturebank. Op een 20-tal screens in inspiratiepunten en touchpoints vertonen we een prikkelend filmpje. Het hele jaar rijdt er een VVV-bestelbus en aanhanger rond die beiden als levensgroot billboard worden ingezet. De aanhanger staat in het teken van wonen, werken, studeren en ondernemen.

Personas

In diverse strategische workshops hebben we met meerdere stakeholders bijgedragen aan de ontwikkeling van zogenaamde wonen-werken ‘persona’s’ en hun klantreizen en vaststelling van mogelijke propositie en ‘touchpoints’.

Ervaringsverhalen

We interviewden een aantal ‘nieuwe Zeeuwen’. Met eerlijke verhalen, verschillende achtergronden en diverse redenen om naar Zeeland te komen. Hun ervaringsverhalen staan als permanente blogs op de VVV website. We deelden ze in social media en via e-mailmarketing en ze waren te lezen in de algemeen wervende Zeeland Brochure.

Mini-campagne Concert at Sea

Tijdens dit festival staan er een weekend lang 61.000 mensen op de Brouwersdam. Het grootste gedeelte van het publiek is afkomstig van buiten Zeeland. Een ideaal podium om wonen en werken in Zeeland onder de aandacht te brengen. Om mensen te laten wennen aan het idee dat je hier naast vakantie ook je leven kunt vieren. Dat moment hebben we aangegrepen voor een pilot op het gebied van wonen & werken. In samenwerking met de Provincie Zeeland is een mini-campagne voor Concert at Sea ontwikkeld. Meer informatie over deze pilot.

Wenarrangement militairen

Samen met toeristische partners ontwikkelden we een wenarrangement met gratis één overnachting en wenbox gevuld met inspiratie, tips inclusief een dinervoucher. Voor alle winnaars van de grote Korps Mariniers Zeeland Quiz.