Marketing buitenland Nederland Waterland

Themalijn Nederland Waterland

Nederland en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Natuurlijk is er de beroemde kust, maar daarachter schuilt een boeiend landschap van sloten, vaarten, kanalen, plassen, meren en rivieren. Bijna een derde van ons land ligt onder de zeespiegel. Dit is iets wat de internationale toerist immens boeit. Binnen deze, door NBTC Holland Marketing geïnitieerde, themalijn worden in totaal dertien ‘watericonen’ in zes Nederlandse provincies zoals de Deltawerken, Watersnoodmuseum, Kinderdijk, de Flevopolders, het Woudagemaal en de Afsluitdijk met elkaar verbonden.

Strategie voor 2019

Stimuleren van awareness voor Nederland Waterland en specifiek voor iconen/regio’s, met een focus op de meest kansrijke doelgroepen in de Europese markten. De meeste activiteiten vonden plaats binnen Duitsland en België, maar ook Spanje en Italië werden gericht getarget. Met een sterkere inzet van belevingen en activiteiten en meer focus op de regio’s rondom de iconen. Daarnaast zijn nieuwe samenwerkingen aangegaan met internationale marktpartners met een substantieel bereik in de doelgroep.

Activiteiten

Op het goed bezochte holland.com staan de campagneboxen in zes talen voor de thematische en icoonpagina’s. De social mediakanalen zijn ook optimaal ingezet. Qua persbewerking is o.a. ingezet op bezoeken van individuele journalisten en influencers, een internationale influencersreis (gericht op beleving) en persberichten. In Duitsland heeft een printcampagne gelopen inclusief online doorplaatsing. Ook in België werd een crossmediale mix ingezet, met o.a. een fietsspecial in print en een samenwerking met Route You. De campagnes in beide landen vonden plaats in het voor- en najaar. Logitravel was de mediapartner voor Spanje en Italië. In Spanje vond ook joint promotion plaats met de grootste Spaanse touroperator VECI.

Resultaten

  • Social mediabereik: 861.200 (+6%)
  • Pers/PR, totale mediawaarde: € 1.660.000
  • Bezoekers Nederland Waterland content op holland.com: 712.500 (+13%); Deltawerken staat op nummer 3 van meest bekeken content met 74.500 views
  • Duitsland: bereik print 5,6 miljoen lezers; bereik online 1,2 miljoen impressies; social media 107.000 kijkers; online nieuwsbrief 500.000 contacten
  • België: bereik print 1 miljoen; bereik Route You 200.000

Kies een andere pagina over marketing