Marketing Duitsland

Strategie Duitsland

We voeren de marketingactiviteiten in Duitsland uit in samenwerking met onze lokale partner Mediamixx. Het totale jaarplan 2019 bestond uit een uitgebreide middelenmix met als doel het versterken van de merkbekendheid van Zeeland. We streefden naar een kwalitatieve groei van Duitse gasten, o.a. door seizoensspreiding. De focus lag hierbij op de thema’s kust, watersport, fietsen en culinair waarbij we ons gericht hebben op specifieke doelgroepen binnen de regio Nordrhein-Westfalen.

IJzersterke online mediacampagne

De Nederlandse campagne ‘Niet iedereen houdt van Zeeland. Mooi’ werd in 2018 aangepast naar de Duitse taal én cultuur: ‘Was willst du in Zeeland?’. Door continue optimalisaties van de inzet via Google hebben we hier betere resultaten mee weten te boeken. Ter verbreding van de campagne zijn twee succesvolle tests met native advertising uitgevoerd. Daarnaast voegden we dit jaar online campagnes op o.a. nieuwssites toe, die parallel liepen aan printuitingen. Deze complete Duitse campagne leidde tot maar liefst een verviervoudiging van de resultaten.

Print en Pers

In het najaar verschenen artikelen over Zeeland op een volledige pagina in de krant NRZ. We stelden een vier-daags individueel programma voor de journalist samen waarover in vier aaneengesloten weken een artikel verscheen. Deze samenwerking werd online doorvertaald. Ook was Zeeland onderdeel van de Holland-Special van het dagblad Welt am Sonntag, waar ook een online campagne aan gekoppeld werd.

In september nodigden we een groep journalisten en bloggers uit voor een e-bike persreis in Zeeuws-Vlaanderen, waar zij redactionele aandacht aan hebben gegeven. Ook voor diverse individuele Duitse journalisten en influencers organiseerden we een programma met overnachtingen in Zeeland. Daarnaast verstuurden we persberichten waar redactioneel op werd ingehaakt. Voor meer informatie over persbewerking, zie de pagina Pers.

We wilden onze Duitse Fans van Zeeland het hele jaar rond inspireren met relevante en interessante Duitstalige topics op Facebook. Met een speciale contentplanning voor onze Duitse doelgroep, wilden we de binding van Duitse gasten met Zeeland vergroten. Door ze te prikkelen voor herhaalbezoek en aan te spreken als ambassadeur voor Zeeland.