Kerk Open Kloetinge

Vanaf zaterdag 1 juni a.s. staat het oudste gebouw van Kloetinge, de Geerteskerk, ook doordeweeks open voor uw bezoek, voor bezichtiging, en voor een moment van rust en bezinning!

De kerkgidsen ontvangen u graag op woensdagmiddag tussen 13:30 en 16:00uur en op zaterdag tussen 10:00 en 16:00uur.
De openstelling duurt t/m 30 september.

Dit jaar hebben wij de expositie Zee en land van Kloetings gemeentelid Willem van Wijngaarden hangen in de koorruimte. Geïnspireerd door het beginverhaal in Genesis de derde dag: “Het droge noemde Hij aarde, het samengestroomde zee” En de invloed van de mens hierop! Het beeld hiervan - nog steeds hetzelfde en toch ieder moment anders - wordt zichtbaar in soms realistisch, soms abstract werk in acryl en aquarelverf.  We zijn blij dat we deze expositie kunnen laten zien.

Tussen 1 juni en 13 juli zijn er op zaterdagmiddag verschillende concerten in de kerk van verschillende koren, ensembles en solisten:
1 juni:    Bavokoor uit Goes met instrumentalisten;
8 juni:    Steven Knieriem, op orgel;
15 juni:    Tiener- en kinderkoor met harpensemble Zeeuwse Muziekschool;
22 juni:    Blokfluitensemble MarAzul olv Jolanda Dekkers;
29 juni:    Zuidbevelands dameskoor;
6 juli:        Mariette Everse met leerlingen orgel en piano;
13 juli:    Henk Tazelaar, op orgel.
Alle concerten beginnen om 15:00 uur; op 15 juni om 14:30 uur.

Wilt u als groep de kerk bezoeken, dan kunt u daarvoor een afspraak maken met dhr G.Kingma (0113 – 215672).

KERKENPAD: de Geerteskerk is ook onderdeel van een KERKENPAD ROUTE, die 11 jaar geleden is opgezet en waaraan nu 10 kerken op Zuid-Beveland meedoen. Zie voor deelnemers en kaart en verdere info: www.pknkloetinge.nl onder kerkopen.
Ook liggen er foldertjes met de route op de leestafel onder de toren.

Verdere activiteiten: Geerteskerkdag op 7 juni. U leest daar meer over in "Berichten" - "Wat is er te doen" en andere publicaties.

Kloetinge: van parochie tot gemeente rond de Geerteskerk.
In verband met de herdenking “500 jaar Protestant” was er in de Kloetingse Geerteskerk een expositie over “voor en na de Reformatie”. De zogenaamde beeldenstorm is blijkbaar” zachtaardig” omgegaan met het kerkgebouw. Opmerkelijk zijn er nog een aantal sporen van de Rooms Katholieke eredienst te vinden zoals gewijde altaarstenen, apostelbeelden, een sacrament nis, misbel en een wijwaterbakje bij de ingang.  Boven het voormalige altaar in het koor is in de nok van het dak een unieke afbeelding te zien van het Lam Gods.
Een oud Latijns Missaal lag naast de Lutherbijbel.
De laatste pastoor stond rond 1580 in zijn parochie; na de komst van de watergeuzen en ontzetting van Goes kwam de eerste predikant Damman in 1584. In die periode kwam de nadruk te liggen op de eenvoudige eredienst waarin alleen het Woord centraal stond. Zo zijn er oude bijbels te zien, zoals die eeuwen daarna in Kloetinge gebruikt zijn. De expositie legt accenten bij de hoorders en de brengers van het Woord. En niet te vergeten de veranderde muzikale invulling. Van Latijnse koorzang naar begeleiding van de gemeente door een voorzanger en later het orgel. (Het Hess orgel is dit jaar 230 jaar oud). Muziek waarbij J.S. Bach een belangrijke rol heeft gespeeld.  Door de eeuwen heen ontstonden tientallen liedbundels in de gewone taal.  Van dit alles geeft deze expositie een mooi inzicht.

KERKENPAD
KERK OPEN Geerteskerk is ook onderdeel van een KERKENPAD ROUTE, die 12 jaar geleden is opgezet en waaraan nu 10 kerken in Zuid-Beveland meedoen.
Ook liggen er foldertjes met de route op de leestafel onder de toren!!
Maar de folder is ook te vinden op deze website, klik hier voor een directe link.
Voor de routekaart, klik hier voor een directe link.

Wilt u met meerdere mensen, als groep bv. met een reünie, de kerk bezoeken, dan kunt u daarvoor een afspraak maken met dhr G.Kingma
Tel.nr.: 0113- 215 672.
Van harte welkom.

Vanaf 1 juni ontvangen de kerkgidsen u graag op woensdagmiddag tussen 13:30 en 16:00uur en op zaterdag tussen 10:00 en 16:00uur.De openstelling duurt t/m 30 september.

Geertesplein 24
4481 AN