Over deze route

Een klein rondje past niet bij een grote naam als Theo Middelkamp. Deze wielerroute (145 km) is een ode aan de Zeeuws-Vlaamse wielerlegende.

In 1936 reed Theofiel Middelkamp zijn eerste Tour de France. Hij had nog nooit een berg gezien, maar won wel de etappe over de Télegraphe, Lautaret en Galibier. Waar had Middelkamp zo leren klimmen? Toegegeven, het stoempen door de Vlaamse polders doet wel een beroep op je uithoudingsvermogen!

Middelkamp werd geboren in Nieuw-Namen. Hij voelde zich thuis in Vlaanderen. Na zijn wielercarrière begon hij in Kieldrecht een café. Het bestaat nog steeds. Je drinkt er een pintje tussen de sportrelikwieën voordat je weer verder stuitert over de kasseien.

Routeinformatie
Deze wielerroute is bewegwijzerd, je fietst met de klok mee. Routeverkortingen (66 km en 89 km) staan duidelijk aangegeven op de kaart en de borden onderweg. Het start- of eindpunt bepaal je zelf.

NIEUW-NAMEN
Aan de grens tussen Zeeuws-Vlaanderen en België vind je veel in tweeën gesplitste dorpjes met een Nederlands en Belgisch gedeelte. Nieuw-Namen, de geboorteplaats van Theo Middelkamp (1914) gaat na de grens over in het Vlaamse Kieldrecht. In de grensstreek was ooit een levendige smokkelcultuur. Die kwam sterk op tijdens WOII. Ook Middelkamp, die tijdens de oorlog zijn wielercarrière tijdelijk stop moest zetten, verdiende zijn kost in die tijd met smokkelen.

KIELDRECHT
Je ziet het direct aan de bouwstijl. Dit dorp is overduidelijk Vlaams. Na zijn wielerpensioen begon Theo Middelkamp hier in 1951 Café Middelkamp. Het is nog steeds open en de naam Theo Middelkamp prijkt fier op de gevel en ook aan de binnenkant ademt het café de sfeer van een rijk wielerverleden met aan de wand verschillende relikwieën die herinneren aan de toprenner van weleer. Het is een gemoedelijk dorpscafé om een pint te pakken.

FIETSLAND BELGIË
De route piept bij Kieldrecht even de grens over naar fietsland bij uitstek: België. Bij de zuiderburen is wielrennen ongekend populair. Je ziet, vooral in het weekend, regelmatig Vlaamse toerclubs over de Zeeuws-Vlaamse wegen rijden.

HULST
Hulst is een van de grotere plaatsen die je tegenkomt. De stad kreeg begin vijftiende eeuw het recht om stadswallen te bouwen en dat werd fanatiek gedaan. Dat was ook nodig, want de grens is hier door de eeuwen heen regelmatig opgeschoven en er zijn veel conflicten geweest, vooral tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Wijk even af van de route, want de terrassen in Hulst zijn de moeite meer dan waard voor een drankje en een goed bord eten.

SPOREN VAN DE STRIJD
De Staats-Spaanse strijd tijdens de Tachtigjarige Oorlog liet in het hele Zeeuws-Vlaamse landschap sporen na. Je komt op de gekste plekken oude grenspalen tegen, er lopen aan de zuidkant van Zeeuws-Vlaanderen verdedigingslinies en er zijn nog veel oude forten. Ook zie je hier veel kreken. Sommige daarvan ontstonden door dijkdoorbraken, maar het land werd in oorlogstijd ook vaak bewust onder water gezet.

KASSEIENSTROKEN
In Zeeuws-Vlaanderen zijn nog veel kasseienwegen bewaard gebleven. Vroeger waren deze kasseien ‘je van het’ op logistiek gebied. Nu we gewend zijn aan het fietscomfort van asfalt, zijn ze een van de grote uitdagingen onderweg en geven ze elke goede wielerkoers karakter mee. Wie dacht dat ze enkel in Vlaanderen weten hoe een echte kasseienstrook voelt onder de dunne bandjes, dagen we uit om de Zeeuws-Vlaamse stroken te trotseren... Zeker op een natte en winderige dag!

BUITENDIJKS LANGS DE WESTERSCHELDE
De Westerschelde is de levensader van de Zeeuwse economie. Het is dan ook een zeer druk bevaren zeearm. Naast het uitzicht over het weidse water kun je aan de Westerschelde ook altijd genieten van uitzicht op vrachtschepen die onderweg zijn naar de haven van Antwerpen, Vlissingen-Oost of Terneuzen. Met wind in je rug vlieg je hier over de dijk, maar bij een forse wind tegen doen we een beroep op je trappen uithoudingsvermogen.