Über diese Route

Deze route (39,5 km) voert door De Manteling, een smalle bosstrook langs de noordkust van Walcheren. De bomen zijn er vergroeid door de ruige zeewind. Je fietst door kunstenaarsdorp Domburg en het historische hart van Veere.

Begin vorige eeuw kwam de elite in Domburg pootje baden. Al snel volgden kunstenaars als Toorop en Mondriaan. Regelmatig zaten ze hier met hun schildersezel in de duinen, diep onder de indruk van het bijzondere Zeeuwse licht.

Vanaf Domburg slingert het fietspad door De Manteling. In de beschutting van dit bosgebied lieten rijke stadsmensen in de 17e eeuw hun buitenplaatsen bouwen. Nog meer rijkdom vind je in handelsstad Veere, waar straat na straat gevuld is met chique herenhuizen.

De route kan op elk willekeurig knooppunt gestart worden. Volg de knooppunten: 14 - 16 - 27 - 30 - 31 - 32 - 36 - 34 - 62 - 61 - 33 - 24 - 23 - 22 - 20 - 15 - 13 - 14

Routeverkorting mogelijk bij knooppunt 31. Ga dan van 31, via 25, naar 24.

Dit ga je zien

Beschrijving

Domburg

Wie Domburg zegt, denkt aan het strand en kunstschilders, maar Domburg is meer.
De plaats heeft een indrukwekkend verleden, waarin zee, landschap, huizen en vooral bijzondere mensen de typisch Domburgse sfeer hebben geschapen.
Domburg is al sinds 1834 een beroemde badplaats. Uit heel Europa reisden de adel en welgestelden af naar de Domburgse kust om te kuren aan zee. Er verrezen chique, monumentale huizen en hotels. Ook nu vind je hier nog buitenhuizen, boetieks, galeries en het klassieke Badpaviljoen.

Domburg is nog steeds goed voor je gezondheid, van de zeelucht die je inademt tot de zalige streekproducten die je proeft. Het dorp heeft sinds 2014 het officiële predicaat ‘heilzame zeebadplaats’. De European Spas Association reikt die titel alleen uit als het zeewater, het klimaat en bodemproducten zijn onderzocht en heilzaam verklaard.

De Manteling

Domburg grenst direct aan de Manteling, een uniek bos met statige buitenplaatsen en schitterende tuinen. Het is één van de weinige eikenbossen direct aan zee. Het werd aangeplant om Walcheren te beschermen tegen de koude zeewind (als een mantel). De bomen hebben dan ook typische vormen door diezelfde zeewind. Het is een beschermd natuurgebied, ingericht op rust, stilte en ontspanning.

In De Manteling staat Kasteel Westhove, één van de belangrijkste monumenten in deze regio. Het kasteel werd in de 13e eeuw gebouwd. Waarschijnlijk heeft het gebouw tot in de 15e eeuw een militaire functie gehad. Daarna werd het een buitenverblijf van de abten van Middelburg. In het begin van de Tachtigjarige Oorlog kreeg het kasteel een Spaansgezinde bezetting en bij de herverovering is een groot deel verloren gegaan door brand. Later kwam het in particuliere handen en is het hersteld. Momenteel is het in gebruik als hostel.

Oranjezon

Het meest afwisselende duinlandschap van Zeeland vind je in Oranjezon, bij Vrouwenpolder. Vanaf de entree kom je eerst bos, dan struweel en duingrasland tegen. Het is een voormalig waterwingebied en die structuur zie je nog steeds terug. Er lopen op veel plekken brede kanalen door het natuurgebied. Vooral rond schemertijd kun je reeën en damherten zien. Iets makkelijker te spotten zijn de wilde pony’s die het gebied begrazen. Wil je het hele gebied overzien, dan kun je niet ver van de entree een uitkijktoren beklimmen. Door Oranjezon lopen vijf wandelroutes, elk aangegeven met hun eigen kleur. De afstanden variëren van 3 tot 8 kilometer.

Het natuurgebied wordt tegenwoordig beheert door Stichting Het Zeeuwse Landschap. Voor het betreden van het gebied betaal je € 1,- via een automaat bij de entree.
NB De uitkijktoren is gesloten.
Na de officiële jaarlijkse keuring, waarbij bleek dat het noodzakelijke onderhoud te kostbaar zou zijn, hebben we besloten de toren op termijn te vervangen.
De huidige toren is gemaakt van natuurlijke en onbehandelde materialen uit het bos, hetgeen uiteraard past in een natuurgebied. Keerzijde daarvan is helaas de kortere levensduur.

Veere
Veere is een plek waar je de geschiedenis letterlijk op straat vindt. Waar ooit de rijk beladen schepen uit Schotland lagen, liggen nu de jachten in de havens. Museum De Schotse Huizen aan de Kaai in Veere herinnert aan de Schotse hoogtijdagen in de stad. Het museum is gevestigd in twee Schotse koopmanshuizen, Het Lammeken en De Struijs. Het heeft onder meer een Schotse Kamer die ingericht is als ontvangstruimte en kantoor van de Schotse bestuurder, zoals die ooit in Veere regeerde.

De Grote Kerk is één van de kenmerkende gebouwen van de stad. Aan de imposante afmetingen kun je zien dat Veere vroeger een welvarende plaats was. De kerk werd voltooid in 1521 en is in gebruik geweest als godshuis, militair hospitaal en armenhuis. Tegenwoordig is de kerk in gebruik als cultureel centrum.

De Campveerse Toren is nog een overblijfsel van de vroegere stadsverdediging rond 1500. Daarna deed de toren dienst als herberg en kustlicht. Nu is het nog steeds één van de oudste nog bestaande herbergen in Nederland.

Het Stadhuis is gebouwd in de 15e eeuw en de toren met het klokkenspel in de 16e eeuw. Het Stadhuis is gebouwd door de familie Keldermans uit Mechelen, die ook het stadhuis van Middelburg bouwde. De zwaar aangetaste beelden van de gevel werden bij de restauratie in de jaren 1931-1934 vervangen door nieuwe beelden. De oude gevelbeelden staan nu in de Schotse huizen.

Veerse Meer

Veere ligt aan de rand van het Veerse Meer. Vanaf het water zie je de stad al van ver liggen, met het kenmerkende silhouet van de Grote Kerk. Je kunt vanaf het water direct de haven van Veere binnenvaren. Vanaf de terrassen aan de haven heb je mooi uitzicht over het Veerse Meer. Op drukke dagen is het een wirwar aan kleurige zeilen op het water. Veel fietsers en wandelaars doen ‘een rondje Veerse Meer’ met als start- of eindpunt de stad Veere.