Wat te doen
Eropuit met kinderen in de Zeeuwse natuur
festival onderstroom vlissingen kinderen

Eropuit met kinderen in de Zeeuwse natuur

Zeeland heeft een afwisselend landschap van schorren, slikken, polders, dijken, bossen en duinen. Unieke natuur vol contrasten. Ga eropuit met de kinderen en ontdek steeds weer nieuwe schatten. Bekijk 10 tips voor leuke uitstapjes in de Zeeuwse natuur.

1. Zeehonden spotten

In Zeeland leven zeehonden volop in het wild. De meeste zeehonden leven in de voordelta. Maar je ziet ook zeehonden in het Grevelingenmeer, de Westerschelde en de Oosterschelde. Zeehonden spot je het best bij laagwater. Dan rusten ze uit op de zandbanken. Kijk tijdens een fietstocht of wandeling langs de kust door je verrekijker. Ook de Plompe Toren is super leuk om te bezoeken met kinderen wanneer jullie zeehonden willen spotten. Wil je er zeker van zijn dat jullie zeehonden tegenkomen? Ga op zeehondensafari met een boot!

zeehonden

2. Ontmoet reeën en damherten

Als je in de ochtend- of avondschemering wandelt door bos of duin, is de kans groot dat je een ree of damhert tegenkomt. Kijk vooral goed om je heen als je een bezoek brengt aan natuurgebied Oranjezon en de bossen op de Kop van Schouwen. Bekijk op welke plekken je de grootste kans hebt om herten in het wild te zien.
Hert in natuurgebied Oranjezon

3. Speuren naar sporen langs de waterlijn

Langs de vloedlijn worden veel geheimen prijsgegeven door de zee. Ga op zoek naar aangespoelde schatten langs het water. Neem een emmer, schep en zeefje mee. Je moet goed zoeken, maar op verschillende stranden in Zeeuws-Vlaanderen worden regelmatig haaientanden van miljoenen jaren oud gevonden. Bekijk waar en wanneer je de grootste kans hebt op het vinden van haaientanden in Cadzand en op Walcheren. Ook het zoeken naar allerlei soorten schelpen is leuk om te doen met kinderen!
Kinderen krijgen buiten les

4. Beklim een Zeeuwse uitkijktoren

Beleef de natuur van boven. Klim via de trap naar boven op één van de uitkijktorens in Zeeland. Kijk zo ver het uitzicht reikt. Bijvoorbeeld in Burgh-Haamstede. Of kijk over de Slikken van de Heen in Sint Philipsland. Breng ieder seizoen een bezoek aan dezelfde uitkijktoren en zie hoe het landschap verandert.
uitkijktoren boswachterij westerschouwen

5. Bezoek één van de Deltawerken

De Zeeuwse kust wordt beschermd door een aantal zeeweringen. Als je Zeeland bezoekt, dan passeer je er vast één of meerdere: de waterkeringen van de Deltawerken. Ze zijn bekend over de hele wereld. Stap op de fiets of ontdek ze vanuit de auto. In het Watersnoodmuseum leren kinderen via speurtochten, games en interactieve tentoonstellingen alles over de strijd tegen het water en de ontwikkeling van de deltawerken in Zeeland.
Luchtfoto Stormvloedkering Zeeland

6. Turen naar vogels

Trekvogels, watervogels en weidevogels. In Zeeland zijn veel plekken waar je verschillende vogelsoorten kan spotten. Bijvoorbeeld op de vogelboulevard van Zeeland! Ook in natuurgebied Waterdunen kom je veel vogels tegen. Je hoeft geen vogelkenner te zijn om hiervan te genieten. Jaarlijks maken tienduizenden watervogels in het voorjaar en het najaar tijdens de vogeltrek een tussenstop aan de Ooster- en de Westerschelde. Tuur ook eens door de kijkgaten van een vogelkijkwand of -hut. Daar spot je wilde vogels. Met een verrekijker kun je ze vaak nog beter zien.
Scouting Zeeland

7. Beklim de hoogste duintop

De duinen bij Groot-Valkenisse behoren tot één van de hoogste duinen van heel Nederland. Met de top op 51,81 meter is dit het hoogste natuurlijke punt in Zeeland. Een hele klim, zeker met kleine kinderen. Maar echt de moeite waard. Vanaf het duinpad heb je een grandioos uitzicht over Walcheren en de Westerschelde. Nergens anders komen de schepen zo dicht langs de kust dan hier.
strand biggekerke groot valkenisse

8. Suppen op de Zeeuwse wateren

Zeeland is een buiten-land. De wind door je haren. De zon op je gezicht. En het water lonkt altijd. Het is misschien even wennen als je nog nooit op een surfplank hebt gestaan, maar suppen is een sport voor iedereen. Het Veerse Meer en de Grevelingen lenen zich perfect voor een tocht op vlak water. Verken bijzondere plekken in Zeeland vanaf het water op een supboard.
paddling suppen

9. De natuur vanuit de bomen ontdekken: een klimbos

Ontdek de Zeeuwse natuur vanuit de bomen in Westenschouwen. Hier vind je één van de klimparken van Zeeland: Klimbos Zeeuwse Helden. Klim van boom tot boom en geniet samen met de kinderen van wat de natuur in Zeeland te bieden heeft. Een activiteit waar ouders stiekem ook erg van genieten!

bos vijver

10. Terra Maris

In de orangerie van Kasteel Westhove is natuur- en doe-museum Terra Maris gevestigd. Je kunt er alle voorkomende landschappen in Zeeland zien. Achter het museum ligt een landschapstuin van zo’n 2,5 hectare. In het museum zelf is een afwisselende tentoonstelling over de natuur in Zeeland. En voor kinderen worden er regelmatig activiteiten georganiseerd die met de natuur te maken hebben.

Terra Maris Mottekasteel

Ontdek ook