Wat te doen
Onontdekte plekken in Zeeland
plompetoren zeeland

Onontdekte plekken in Zeeland

Wil jij op avontuur en de mooiste onontdekte parels bezoeken? Ga op pad in Zeeland! Er zijn hier nog zoveel onontdekte plekken. Denk aan een kunstenaarsdorp, een bijzonder landschap of een monument dat je mee terugneemt in de tijd. Allemaal de moeite waard om te ontdekken! Wij geven je graag een aantal tips.

Gekrompen en verdronken dorpen

Door de eeuwen heen is in Zeeland een groot aantal dorpen verdwenen of verdronken. Maar toch kun je ze op verschillende plaatsen in Zeeland nog zien dankzij doorkijkvensters. Op Schouwen-Duiveland zijn er op heel veel locaties borden geplaatst. Bijvoorbeeld bij Elkerzee, naast Scharendijke. Dit dorp is gekrompen na de Watersnoodramp van 1953. Ook bij Viane, dichtbij Ouwerkerk, vind je een doorkijkvenster. Na de Watersnoodramp bleef er vrijwel niks over van de al sterk gekrompen plaats.

Ook de Zuid-Bevelandse stad Reimerswaal en de dorpen Schoudee, Niewlande en Tolsende zijn verdronken. Hier vind je nu een prachtig schorren- en slikkengebied; het Verdronken Land van Zuid-Beveland. In het OosterscheldeMuseum Yerseke word het verhaal verteld van het verdronken land van Zuid-Beveland.

Naast de Watersnoodramp hebben ook andere overstromingen ervoor gezorgd dat dorpen krompen of zelfs verdwenen. Eén van de spectaculairste verdronken dorpen zie je bij de Plompe Toren. Deze toren is het enige zichtbare overblijfsel van het verdwenen dorp Koudekerke.

Maar ook op veel andere plaatsen door heel Zeeland kom je doorkijkvensters van verdronken dorpen tegen. Ontdek meer over verdronken Zeeuwse dorpen.

Bijzondere ruïnes

In het zuiden van Zeeuws-Vlaanderen vind je (overblijfselen van) Staats-Spaanse Linies, zoals forten en dijken. Ga eens op zoek naar het verborgen Fort Sint-Livinus of bezoek de oude vesting Retranchement.

Langs de noordkust van de Westerschelde staat Fort Rammekens. Het ligt midden in een natuurgebied en vlakbij het vaak rustige strand van de Kaloot waar je fossielen kunt zoeken.

Neem een kijkje in het verleden

Historische highlights

Zeeuwse natuurgeheimen

De zuidkant van de Zak van Zuid-Beveland

Je kunt hier blijven terugkomen om te wandelen en te fietsen. Altijd zijn de wolkenluchten boven de polders en de Westerschelde weer anders. Baarland is een verstild dorp met een slot en een oude drinkput voor vee. Net buiten het dorp liggen de fundamenten van Kasteel Hellenburg. In de buurt vind je bijzondere horecagelegenheden die het waard zijn om een omweg voor te maken.

Je kunt hier buitendijks fietsen, naar Ellewoutsdijk bijvoorbeeld. Wanneer je komt aanfietsen, valt Fort Ellewoutsdijk je ongetwijfeld gelijk op. Het ligt pal aan het water en is ondanks dat het uit 1839 stamt, goed bewaard gebleven. Overal langs de kust zie je vogels, van scholeksters tot plevieren. Maar ook aan de binnenkant van de dijk zit je hier als vogelspotter goed. Bij Inlaag 1887 is het af en toe ontzettend druk – met vogels wel te verstaan. Mensen zie je er minder.

De panoramaroute in West Zeeuws-Vlaanderen

Bevalt zo’n buitendijkse fietstocht wel? Je kunt ook heel mooi fietsen op Zeeuws-Vlaanderen! Volg bijvoorbeeld de panoramaroute en geniet van het uitzicht over de Westerschelde en de Noordzee.

Laat je verrassen tijdens een fietstocht

door de Zeeuwse natuur

Het Zeeuwse binnenland

Door heel Zeeland vind je prachtige steden en dorpen. Bekende én minder bekende. En laat die minder bekende nou juist leuk zijn om te ontdekken. Hieronder lichten we 3 onontdekte dorpen en steden uit. Meer lezen? Ontdek 5 onverwachte steden en dorpen.

Kats

Kats is een kunstenaarsdorp en dat zie je terug in de tuinen en op de muren van de mooie huisjes hier. En ja: het thema katten speelt daarbij een grote rol. De rust en het prachtige landschap biedt de kunstenaars inspiratie. In Kats vind je ook de Zeeuwse Oase, waar je wel meer dan duizend verschillende rozen kunt bewonderen.

Dreischor

Een authentiek ringdorp – volgens velen het mooiste dorp van Zeeland. Dreischor heeft een beschermd dorpsgezicht en in 2001 is het zelfs uitgeroepen tot het 'Groenste dorp van Europa'. In Dreischor ligt de originele gracht nog om de kerk heen. Dit is uniek in Nederland.

IJzendijke

Deze stad ligt middenin de Staats-Spaanse linies. IJzendijke wordt ook wel 'Petit Paris' genoemd. Waarom er precies voor deze bijnaam werd gekozen daar zijn verschillende theorieën over. IJzendijke is de geboorteplaats van een aantal kunstenaars en je kunt er dan ook nog veel kunstwerken ontdekken.

Bijzondere musea

Museum Het Bolwerk

In het mooie IJzendijke vind je museum Het Bolwerk. Het toont hoe bewoners van de grensstreek van Zeeuws-Vlaanderen zich in de loop der eeuwen hebben verdedigd tegen vijandige aanvallen. Er is onder andere aandacht voor de Staats-Spaanse Linies.

Museum de Burghse Schoole

In een authentiek schoolgebouw van rond 1845 in Burgh-Haamstede vind je museum de Burghse Schoole. Veel generaties hebben er onderwijs gevolgd. Sinds 1992 is het een museum. Een leuke plek om meer te weten te komen over de geschiedenis van de Kop van Schouwen.

Museumboerderij Goemanszorg

In Museumboerderij Goemanszorg krijg je een beeld van hoe het boerenleven eruitzag aan het begin van de vorige eeuw tot aan de jaren vijftig. Bewonder een compleet ingerichte boerenwoning, bekijk werktuigen die gebruikt werden voor de vlasverwerking of neem een kijkje bij de bijenobservatiekast.

Meer inspiratie opdoen?

Natuurgebieden, steden en stranden