Wat te doen
Top 10 zien en doen
Er is genoeg te zien en doen in Zeeland. Lees hier onze tien tips om te zien en doen in Zeeland!

Tien tips om te zien en doen in Zeeland

Ga er op uit in Zeeland, er is zoveel te zien en te doen. Of je nu op zoek bent naar actie en spanning of gewoon op ‘t hemakje de omgeving wil verkennen tijdens je vakantie of dagje uit. Je kunt hier alle kanten op, op het land of in het water. Hier zijn onze tien tips!

Naar het strand

Een dag luieren op de Zeeuwse stranden is heerlijk. Hier kom je tot rust. Met een boek op je handdoek, wat drinken op een strandpaviljoen. Of een lange strandwandeling met je hond. Of in galop door de branding met je paard. Ook dat kan op de Zeeuwse stranden. Op de borden bij de strandovergang staat precies aangegeven wanneer je met je dier het strand op mag.
In Zeeland hebben we de mooiste stranden om lekker op te relaxen of sporten! Bekijk hier de Zeeland vakantie tips.

Deltawerken

Als je Zeeland binnenrijdt, is de kans groot dat je over één of meerdere van de Deltawerken komt. De dammen en sluizen waren het antwoord op de Watersnoodramp in 1953. De bekendste is de Oosterscheldekering. De constructie met pijlers en schuiven is tot ver over de grenzen bekend. Een hele andere uitstraling heeft de Brouwersdam. Deze dam is vooral populair bij watersporters. Alleen al door de ligging tussen de Noordzee en het Grevelingenmeer zijn de mogelijkheden hier eindeloos.
Luchtfoto Oosterscheldekering

Historische steden

Zeeland kent veel historische steden door het rijke verleden. In de tijd van de VOC was de Kamer van Zeeland, op Amsterdam na, de belangrijkste Kamer van de VOC. De statige pakhuizen aan de kaaien van Middelburg staan er nog. Maar ook steden als Veere en Zierikzee hebben monumenten die aan het handelsverleden herinneren. In vestingstad Hulst kun je nog steeds over de muren lopen die in de Tachtigjarige Oorlog de stad beschermden.
Prachtige steden in Zeeland om te bezoeken. Lees hier de Zeeland tips!

Festivals

Zeeland is een land van feesten. Aan zee of in het achterland. Je kunt hier alle kanten op, naar een groot concert aan zee, of naar een intiem straatfestival. Concert at Sea op de Brouwersdam trekt jaarlijks 40.000 muziekliefhebbers naar zee. Het driedaagse festival Klomppop biedt muziek, foodtrucks en straattheater. En dat allemaal in de landelijke omgeving van ‘t Zuud-Bevelandse Ovezande. Het Zeeland Nazomerfestival gebruikt letterlijk land en zee voor de voorstellingen op locatie. Filmfestival Film by the Sea in Vlissingen is uniek vanwege de ligging aan zee.

Bekijk alle festivals.

Watersnoodmuseum

Zeeland heeft in de loop der eeuwen vele overstromingen meegemaakt. De Watersnoodramp in 1953 trof de Zeeuwen ongekend hard. In het Watersnoodmuseum wordt alles over deze vreselijke ramp vertelt. Verhalen over hoe de dijken braken en over het water dat alles meesleurde en vernietigde op zijn weg. Maar ook over de toekomst van Zeeland wordt gesproken. De provincie is een voorbeeld voor vele andere provincies, dorpen en steden, omdat hier grotendeels wordt geleefd onder zeeniveau. Maar hoe wapenen we ons tegen een alsmaar stijgende zeespiegel?
Watersnoodmuseum

Dagje Sluis

Een dag shoppen in het Zeeuws-Vlaamse Sluis is altijd leuk. Of je nu een Zeeuw bent of een buutendieker. De Bourgondische sfeer in de stad, de winkels, het indrukwekkende Belfort, de vele restaurants. Het zorgt er allemaal voor dat je hier de hele dag wil ronddwalen. Af en toe wat eten of drinken, een winkel bekijken. Of met een gids een stadswandeling maken langs alle monumenten van de vestingstad.
sluis winkelstraat

Veerse Meer

Het Veerse Meer is ontstaan door de aanleg van de Veerse Gatdam. Het meer ligt centraal in Zeeland en is enorm populair bij watersporters. Je kunt hier waterskiën, suppen, met een sloep varen, kajakken. Doordat het meer zo’n uitgestrekt gebied is, komen er ook veel motorboten en zeiljachten. Ze meren aan bij één van de eilanden voor een picknick of barbecue. Je kunt ook met de fiets rondom het Veerse Meer. Maak daarbij ook zeker een tussenstop in de historische stad Veere.
Veerse meer bootje

Fietsen

Op de fiets tegen in de wind, of juist in de luwte. Zo verken je Zeeland het beste. Je kunt hier kiezen voor buitendijkse fietsroutes. Fietsen op de rand van land en water. Over de boulevard van Vlissingen, rij je naar de Oranjedijk. Met weids uitzicht over de Westerschelde rij je richting de sluizen. Op Schouwen-Duiveland kun je buitendijks fietsen van Zierikzee tot aan de Plompe Toren bij het verdronken dorp Koudekerke.
gezin wolphaartsdijk fietsers

Zeeuwse Pontjes

Zeeland is een land van overkanten. Met helder weer zie je in de verte de ‘overkant’ en soms wil je direct oversteken. De Zeeuwse pontjes brengen je naar de overkant. In heel Zeeland varen verschillende pontjes. Vroeger deden ze dienst als veerboot of vrachtschip. Tegenwoordig brengen ze alleen nog wandelaars en fietsers naar hun plaats van bestemming. Speciale fiets- en wandelroutes zijn rondom de Zeeuwse pontjes uitgestippeld.
Pontje vertrek water pier

Zeehonden spotten

Op veel plekken in en rond de Zeeuwse wateren kun je zeehonden zien. Er zijn twee soorten, de gewone en de grijze zeehond. Beide komen hier voor. Met mooi weer liggen ze op de zandbanken te zonnen. Soms spoelen zieke of verdwaalde dieren aan. Die worden opgeknapt in ‘A Seal zeehondenopvang’ in Stellendam. Als ze weer sterk genoeg zijn, mogen ze terug de natuur in. Het uitzetten gebeurt meestal op de stranden van Renesse of Ouddorp. Daar mag je bij zijn, gegarandeerd een exclusieve vakantiefoto!
zeehonden

Ontdek ook