HomeHome
Visit
Wat te doen
Wandelen
Wandelen in Zeeland, te voet genieten van de Zeeuwse natuur.

Wandelen in Zeeland

Ontdek Zeeland te voet. Vrijuit wandelen in een van de vele natuurgebieden of over het strand. Prachtige uitzichten in ieder seizoen. In het Zeeuwse wandelnetwerk kan je meerdere routes wandelen. Die variëren van een kleine ronde tot meerdaagse wandelroutes voor een complete wandelvakantie. Zeeland ligt aan je voeten.

Wandelroutes

Zeeuwen bin zuunig op hun landschap, cultuur en eigenheid. En daar kun je als wandelaar volop van meegenieten. Tientallen wandelroutes leiden je langs de onontdekte plekken, stille boerenlandpaden en unieke natuurgebieden. Trek je wandelschoenen aan en ontdek de pareltjes en de leukste ommetjes. Ook met kinderen is hier genoeg te beleven! Puzzel al lopend met een Parelroute of ga op ontdekking met een stadswandeling. Ontdek het aan de hand van de mooiste wandelroutes in Zeeland.

Wandelnetwerken

Met het wandelnetwerk als uitgangspunt, kan je verschillende routes lopen. Ieder gebied, of eiland, heeft zijn eigen Zeeuwse charme. De plaatsen waar de wandelpaden en wegen elkaar kruisen, zijn knooppunten. Op kruisingen, splitsingen en afslagen staan routepalen met daarop een richtingspijl. Deze verwijzen naar het knooppunt waar je naar toe wandelt. Het netwerk is langs twee kanten bewegwijzerd en je kunt je eigen route samenstellen. Wist je dat in Zeeland het wandelnetwerk wordt onderhouden door Stichting Landschapsbeheer Zeeland en haar vrijwilligers. Bekijk hier onze suggesties van de wandelnetwerken met de hoogte punten van dat gebied.

De mooiste wandelingen

in het voorjaar

Schouwen-Duiveland

Het meest noordelijke eiland van Zeeland, Schouwen-Duiveland, biedt volop mogelijkheden om te wandelen. In het afwisselende landschap kun je wandelen langs water en strand.

Zeeuws-Vlaanderen

Oude polders, eindeloze stranden en grensoverschrijdende wandelroutes vind je in Zeeuws-Vlaanderen. Trek je wandelschoenen aan en ga op pad. In Oost-Zeeuws-Vlaanderen kun je wandelen in natuurgebied ‘t Verdronken Land van Saeftinghe. Maar hier vind je ook de Staats Spaanse Linies die ontstaan zijn tijdens de Tachtigjarige Oorlog.

Noord-Beveland

Wandelen op Noord-Beveland is vooral wandelen door de natuur. Met bijna 150 kilometer wandelnetwerk ontdek je de slikken en schorren, kleurrijke akkerranden en authentieke dorpen van dit eiland.

Walcheren

De wandelroutes op het schiereiland Walcheren lopen over dijken, duinen, door natuurgebieden en langs watergangen. Wandelend je boodschappen doen bij de boer of je wandeling combineren met een treintocht in een historische stoomtrein.

Zuid-Beveland

In de Zak van Zuid-Beveland is een wandelnetwerk aangelegd waarin je alle kanten van het gebied leert kennen. Land en zee ontmoeten elkaar in het wandelnetwerk Goes-Kapelle. Uitzicht over de Ooster- en Westerschelde, oude en nieuwe polders, maar ook mooie stadswandelingen. Het hart van Zeeland biedt volop afwisseling.

Tholen

Het eiland Tholen heeft een prachtige natuur en de rust is er overweldigend. Dit ontdek je het beste te voet. Via het wandelnetwerk Eiland Tholen ontdek je alle dorpen en natuurgebieden.

Zeeuwse Ankers

Verspreid over Zeeland zijn ankerschildjes met een QR-code te vinden. Door deze te scannen word je meegenomen naar een verhaal of video op zeeuwseankers.nl en kom je zo meer te weten over een plek, persoon of voorwerp. De ankerschildjes zijn te herkennen aan het logo van Zeeuwse Ankers in het midden van de QR-code.

Meldpunt bewegwijzering

Tijdens het wandelen is het ontbreken van duidelijke bewegwijzering onhandig en irritant. Ondanks continue controles kan het zijn dat je toch een gebrek tegenkomt. Meld onduidelijke, kapotte of ontbrekende bewegwijzering direct via routemeldpunt.nl. Zo houden we onze wandelroutes spic en span voor jouw wandelavonturen.

Wil je meer weten over al het moois wat Zeeland te bieden heeft?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

In Zeeland is het heerlijk te vertoeven, in ieder seizoen. Zeeland is een walhalla voor (water)sportliefhebbers en natuurliefhebbers. Maar ook voor Bourgondiërs. Of als je houdt van bruisende binnensteden. In de nieuwsbrief lees je over al het moois wat Zeeland te bieden heeft en geven we jou graag wat inspiratie voor je volgende bezoek.
Middelburg stad oostkerk