De bouw van de kerk in zijn huidige vorm begon rond 1470 met het koor. Men wilde een driebeukige hallenkerk, net als die van Gouda. Later ging men echter over naar de basilikale vorm en alleen het koor heeft de vorm van een hallenkerk. In 1506 begon men met de bouw van het dwarsschip en het schip. In 1618 ontstond er brand in de kerk door een fout van een loodgieter. In datzelfde jaar nog begon men aan de herbouw van de kerk die in 1621 werd voltooid. De kerk bleef in de laatgotische stijl. In de 17e eeuw werd ook een hoge dakruiter met een carillon op de kruising van de kerk gebouwd. Het carillon heeft 47 klokken, waarvan de zwaarste 965 kg weegt.

Alleen het transept en het koor worden nog als kerk gebruikt, het schip dient als tentoonstellingsruimte. Het interieur is vrij sober, zoals een gewone protestantse kerk. Wel staat er in het koor een bijzonder orgel uit 1643 van Willem Diaken, dat in de 18e eeuw werd beschilderd en bekroond werd met een De bouw van de kerk in zijn huidige vorm begon rond 1470 met het koor. Men wilde een driebeukige hallenkerk, net als die van GoudaTurkse hoed (1738) vanwege de akoestiek. Verder is er nog een preekstoel uit 1594, en liggen er in de kerk oude grafmonumenten.

(Bron: Wikipedia)

Singelstraat 21