Eilanden
Festivals en evenementen in West Zeeuws-Vlaanderen

Festivals en evenementen

Muziek, cultuur, culinair, folklore en kunst. Je ziet het allemaal terug in de festivals en evenementen in West-Zeeuws-Vlaanderen. Deze festiviteiten mag je niet missen. Bekijk alle evenementen.

Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen

Nationale en internationale bekende artiesten komen graag naar Zeeland om op te treden tijdens het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. In de maand oktober ontdek je op verschillende plekken in Zeeuws-Vlaanderen hoe modern klassieke muziek kan zijn. In de loop der jaren heeft het festival dan ook een reputatie opgebouwd. Het behoort tot de bekende klassieke muziek evenementen in West-Europa.
muzikant festival domburg

Visserijfeesten Breskens

Een land in zee heeft natuurlijk visserij- en mosselfeesten. Vissersdorp Breskens zet eens per jaar het hele dorp op de kop tijdens de visserijfeesten. Drie dagen lang staat het hele dorp in het teken van vis, feest en muziek. De braderie, kermis, verschillende kinderattracties, eten en drinken. Het draagt allemaal bij aan de feestvreugde.

Haven van Breskens

Vlasdag in Eede

De vlasteelt was een belangrijke inkomstenbron in de streek rondom Eede. Van vlas werd linnen gemaakt dat onder meer voor kleding en doeken gebruikt kon worden. Nog steeds wordt er vlas geteeld in sommige delen van Zeeland. Als de vlasvelden in bloei staan, kleuren ze blauw. Jaarlijks wordt in Eede de Vlasdag gehouden. Dan is te zien hoe het vlas vroeger bewerkt werd. Daarnaast zijn nog tal van andere oude ambachten te zien zoals palingroken, mandenvlechten en mosterd maken.
Paling roken

Foodfest Zee Land

Stoere producten uit de zee en van het land en een eindeloze creativiteit. Tijdens het culinaire festival Foodfest Zee Land staan eten, drinken, muziek en kunst centraal. Ontstaan dankzij de gezamenlijke passie voor eten en drinken van chef koks Sergio Herman (Pure C/The Jane), Syrco Bakker (Pure C), Mark Labruyere (Delica Licious) en Petra Gorthmanns (Strandhotel). Met bijzondere acts, sprekers, foodtrucks, barbecues, kunstenaars en artiesten, uit zowel binnen- als buitenland.
Foodfest in gemeente Sluis

Groede Festival

Groede Festival is een van de jaarlijkse evenementen in het dorp. Een weekend lang zijn er in het hele dorp optredens met muziek, dans en theater. Vaste onderdelen van het festival zijn onder meer huiskamerconcerten en een kunstmarkt.
Panoramaroute Zeeuws-Vlaanderen Groede

WeitjeRock IJzendijke

Iedere laatste zaterdag van juli staat de polder van IJzendijke op z'n kop tijdens muziek- en cultuurfestival WeitjeRock. Het festival wordt sinds 2013 georganiseerd. In dat jaar werd WeitjeRock beloond met een Internationale festival nominatie voor Best New Festival. Al drie keer maakte Weitjerock kans op een European Festival Award voor Best Small Festival.

Fotograaf: Ruben Oreel, optreden "Dio"

Zomerfestival Retanchement

Het jaarlijkse Zomerfestival in Retranchement is ontstaan uit het Smartlappenfestival en Lazy Sunday Festival, die zijn samengesmolten tot één festival. Het gratis toegankelijke festival is een middag vol met muziek midden in het dorp. Met iedere dag een ander genre, en met het accent op muziek uit Zeeuws-Vlaanderen.
Strand Panoramaroute Zeeuws-Vlaanderen

Meerminnefeesten Waterlandkerkje

Waterlandkerkje is een klein dorp met een zeer actief verenigingsleven. Er worden veel culturele activiteiten georganiseerd. Ieder jaar in het weekend na Pinksteren worden in Waterlandkerkje de Meerminnefeesten georganiseerd. Drie dagen lang zijn er allerlei activiteiten, zoals een rommelmarkt en trekkertrek en er is veel muziek.

Panoramaroute Zeeuws-Vlaanderen haven

Kunstenfestival Aardenburg

Tijdens het biënnale Kunstenfestival kun je in Aardenburg elke twee jaar zes weken lang genieten van internationale toonaangevende beeldende kunst en evenementen. Met exposities, een kunstmarkt, muziek, lezingen, workshops, spectaculair straattheater en de verhalen achter de kunstwerken.
Aardenburg

Folkloristische dag IJzendijke

Wil je het authentieke Zeeland leren kennen? Tijdens de jaarlijkse folkloristische dag in IJzendijke kun je genieten van dé Zeeuwse volkssport: rienkrieë oftewel ringrijden. Op de rug van een ongezadeld paard wordt in galop over een baan gedraafd. De ringrijder moet ondertussen met een lans een ring proberen te steken. Daarnaast is er het sjezenrijden. Dit lijkt op ringrijden maar bij het sjezenrijden zitten de deelnemers in streekdracht in een wagen die wordt getrokken door een paard. Eentje ment, de ander moet de ring steken. Ook zijn er demonstraties van krulbollen en ambachtelijke beroepen.
ringrijden

Avondmarkten Sluis

De avondmarkten in Sluis zijn al jaren een publiekstrekker in de zomermaanden. Lekker struinen langs kramen. Op zoek naar iets leuks of iets lekkers. Hier komen toeristen en inwoners samen. De sfeer is prettig, ongedwongen. En vooral genieten. Van het straattheater en de live muziek bijvoorbeeld.
centrum sluis

Moaneblussersfeesten en Landbouwdag

De jaarlijkse Moaneblussersfeesten en Landbouwdag in Schoondijke zijn een begrip tot in de verre omgeving. Veel muziek, tractors en een trekkertrek wedstrijd trekken veel publiek naar het dorp.
Tractor op Noord-Beveland

Overnachten

Er is zoveel te beleven dat je het niet allemaal in een keer kunt doen. Bekijk waar en hoe je wilt overnachten.